*

Alviina Helsinkiläinen valtiotieteilijä (24) analysoi maailmanpolitiikkaa ja ideoi parempaa Suomea.

Helsingistä maailman paras opiskelijakaupunki #alviina2017

  • Helsingistä maailman paras opiskelijakaupunki #alviina2017

Lounas opiskelijaruokalassa. Haalarit, joihin metsästetään ilmaisia merkkejä. Kirpeä ilma luennolle kävellessä. Soluasunto kaukana keskustasta. Metron humina ja raitiovaunun kolina. Kaisa-kirjasto ja villasukat. Tapahtumia, seminaareja ja uusia ystäviä.

 

Esimerkiksi tällaista on opiskelijan elämä Helsingissä. Monille opiskeluaika on ihanaa ja toiveiden täyttämää. Etenkin pääkaupunkiseudun ulkopuolelta tuleville kaupunki tuntuu suurelta ja kutkuttavalta. Varjopuolia kuitenkin on, ja yksi niistä on rahattomuus.

 

Vuonna 2015 puheenjohdin World Student Capital- opiskelijavaikuttamisverkostoa. Kartoitimme Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiön kanssa opiskelijoiden näkemyksiä pääkaupunkiseudusta. Tulokset kertoivat murskaavasti siitä Helsingistä, jota hyvin toimeentulevat eivät aina näe. Siellä kahdeksan prosenttia opiskelijoista on kärsinyt asunnottomuudesta, ja jopa yli kolmanneksen lähipiirissä joku on ollut asunnoton. Opintotuen ja asumislisän maksimimäärä on 451,28 euroa kuussa, mutta opiskelijan asumiskustannukset ovat pääkaupunkiseudulla keskimäärin 560 euroa kuussa. Tutkimuksessa yli 90% vastaajista ilmoittikin hinnan tärkeimmäksi kriteeriksi asuntoa valittaessa. Viesti on selvä: Helsinki tarvitsee lisää opiskelija-asuntoja ja tiiviimpää kaavoitusta. Konkreettinen tavoite Helsingille voisi olla vuosittain 1500 uutta valtion tukemaa vuokra-asuntoa.

Helsingissä liikenneväylät vievät 25% maapinta-alasta. Tiheä rakentaminen ja järkevä liikennesuunnittelu mahdollistaisivat myös arvokkaiden luontoalueiden säilyttämisen. Joukkoliikenne liikuttaa myös opiskelijaa, ja poikittaisliikenne tekisi myös poikkitieteellisestä opiskelusta paljon helpompaa. Viime vuonna puheenjohtamani WSC-verkosto tavoitteleekin nyt esimerkiksi Tiederatikan toteuttamista. Tämä pikaraitiovaunu yhdistäisi kymmenen korkeakoulukampusta Otaniemestä Myllypuroon.

Kolmannes opiskelijoista kertoo mieluisimmaksi liikkumismuodokseen pyöräilyn. Kuitenkin vain joka kymmenes opiskelija pyöräilee päivittäin, ja avoimissa vastauksissa pyöräily Helsingissä koettiin turvattomaksi. Ratkaisujakin löytyi: vastaajista 90% toivoi lisää pyöräbaanoja. Kaksi kolmasosaa haluaisi kaupungin tavoitteeksi autottoman keskustan. Autoilu ole opiskelijoiden suosiossa, ja vastaajista 80 % käytti autoa harvoin tai ei koskaan.  Ylimääräisille parkkipaikoille ei ole tilaa kaupungissa, ja asuntorakentamisen autopaikkanormia kannattaisi lieventää huomattavasti.

Opiskelijat tarvitsevat edullisempia koteja ja parempia julkisia liikenneyhteyksiä. Lisäksi Helsingin tulee pitää turvaverkot kunnossa, ja ennaltaehkäistä etenkin nuorten terveysongelmia. Yksi kaupungin parhaista asioista on ilmainen NYT Liikunta - palvelu, jossa nuoret pääsevät liikkumaan ja kokeilemaan monipuolisesti eri lajeja. Olen ylpeä siitä, että Helsinki sallii yhä enemmän vapaata kaupunkikulttuuria. Opiskelijat luovat uutta ja tekevät kaupungista vetovoimaisen, kun siihen annetaan tilaa. Helsingin kannattaa tavoitella asemaa maailman parhaana opiskelukaupunkina.

Tutkimus:  Opiskelijan kaupunki, OTUS, 2015

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat