Alviina Helsinkiläinen valtiotieteilijä ja kaupunginvaltuutettu ideoi parempaa Suomea.

HX-hanke

Määritteleekö Pariisin rauhansopimus yhä Hornetien korvaajien määrän?

Viime päivinä julkisuudessa on keskusteltu Suomen ilmavoimille hankittavien uusien hävittäjäkoneiden määrästä. Poliittiseen historiaan perehtyneenä kiinnitin huomiota, että debatissa on jäänyt vähemmälle huomiolle se, että puolustusvoimien toivoma noin 60 koneen juontaa itseasiassa Suomen syyskuussa 1990 irtisanoman Pariisin rauhansopimuksen sotilasartikloista.

Puolustuksesta huolehtiminen on turvallisuustyötä tärkeimmillään

Suomi liittyi jalkaväkimiinat kieltävään Ottawan sopimukseen vuonna 2011. Eduskunta hyväksyi liittymisen äänin 110-47. Liittymistä kritisoitiin kovasti jo aikanaan, sen sijaan esimerkiksi tuolloinen presidenttimme ajoi aktiivisesti Suomen liittymistä sopimukseen. Päätös liittymisestä on tullut kalliiksi ja vaatinut pelotevaikutteen korvaamista hyvin eri tyyppisillä moderneilla ratkaisuilla aina lennokeista hyppy- ja viuhkapanoksiin sekä raketinheitinjärjestelmään.

Hävittäjämarkkinoilla Tikkakoskella

Kävin lentonäytöksessä. Saabin esittelijä kertoi minulle JAS Gripenin tekniikasta. Hän oli ystävällinen. Ei minulla ole rahaa ostaa uutta autoakaan. En myöskään ole missään tekemisissä HX-hankkeen kanssa. Olen siviili.

Miksi mielikuvamarkkinointia tehdään ja kenelle sitä tehdään? Sotilaat luullakseni ovat kiinnostuneita enemmänkin siitä, millainen koneen pitää olla, jos yhteen hävittäjään on pakko sitoutua. Kiitoradan pituus, hyödynnettävät hajakentät, talvi, toimintavarmuus, aseet, elektroniikka ja erityisesti saatavuus kriisiaikana, huollettavuus… lista on pitkä.

F-35 koneelle uusi takaisku Britanniasta

 

Mikäli Britannian puolustusvoimien suunnitelmat toteutuvat, Britannia luopuu uusien F-35 koneiden hankinnassa huolimatta olemassa olevista sopimuksista. Tilalle on suunniteltu uutisten mukaan eurofighter konetta mitä on harkittu Suomeenkin.

 

Pakko onnistua yhtä hyvin kuin Esko Aho

Tapasin maanantaina kenraalimajuri evp. Lauri Purasen. Hänellä on Suomen ilmavoimien tulevaisuuden – ja koko maanpuolustuksen – kannalta huomattavan suuri rooli.

Entinen Ilmavoimien komentaja toimii puolustusministeriössä ohjelmajohtajana vetämässä tarjouskilpailua, jossa F/A-18-Horneteille etsitään korvaajia, joista ainakin osa lentänee Suomen taivaalla vielä vuonna 2060.

Hävittäjiä ei voi korvata ilmatorjunnalla

Puolustusvoimien komentaja Jarmo Lindberg on perustellut poikkeuksellisen laajasti ilmavoimien hävittäjähankinnan eli HX-hankkeen tarpeellisuutta.

Uusimman maanpuolustuskurssin avajaisissa maanantaina Lindberg totesi, että HX-hanke on Suomen sotilaallisen puolustuksen kannalta elintärkeä strateginen hanke.

Hävittäjäkisa sai näytöksistä turbobuustin

Ilmavoimien hävittäjähankinta, HX-hanke, pääsi viikonlopun lentonäytösten ansiosta aivan uudelle tasolle. Kaikki viisi Hornetien seuraajaehdokasta esittelivät koneita laajalla rintamalla Helsingin Kaivopuiston ja Seinäjoen lentonäytöksissä.

Samalla suomalaiset saivat maistiaisia siitä, millaisia herkkuja ilmavoimille on luvassa 2020-luvulla. Pelkästään Kaivopuistossa oli viranomaisten arvion mukaan perjantaina noin 130 000 katsojaa.

Hävittäjähankinta takaa lentonäytöksiin ekstraherkut

Suomalaisen ilmailun ja varsinkin sotilasilmailun ystäviä hemmotellaan toden teolla kesäkuun lentonäytöksissä Helsingin Kaivopuistossa ja Seinäjoen AirShow:ssa.

Kiitos kuuluu tietysti hävittäjähankinnalle eli HX-hankkeelle, jossa etsitään seuraajaa ilmavoimien nykyisille F-18 Horneteille. Hankinta on saanut kansainväliset hävittäjävalmistajat aktivoitumaan Suomen suuntaan ja tuomaan näytille kisassa mukana olevia seuraajakandidaatteja. Vaikka kansa ei Hornetien seuraajaa valitse, niin hävittäjävalmistaja haluavat tuoda omat ehdokkaansa myös suuren yleisön maisteltavaksi.

Vaikuta ja voita - myös hävittäjävalinta

Ilmavoimien nykyisen hävittäjäkaluston eli F-18 Hornetien seuraajan valinta ottaa aika ajoin kierroksia ja käy välillä jopa jälkipoltolla.

Viiden seuraajakandidaatin (Gripen, Eurofighter, F-35, Super-Hornet, Rafale) ulostulot ylittävät takuuvarmasti uutiskynnyksen. Eikä mikään ihme. Kyseessä on pelkästään koneiden osalta 7-10 miljardin hanke puhumattakaan koko elinkaarikustannuksista.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä