Alviina Helsinkiläinen valtiotieteilijä ja kaupunginvaltuutettu ideoi parempaa Suomea.

Kaikki blogit puheenaiheesta VR

Tunnin junaa Tampereelle ei ole syytä toteuttaa - kuka perustaisi vastayhtiön?

Koska sekä Lauri Lyly että Sanna Marin ovat johtavia demareita, joilla on luonnollinen, jopa pakottava tarve ehtiä stadista äkkiä takaisin Tampereelle, on vaarana, että hallitusneuvotteluissa syntyy sopimus tunnin junasta pohjoiseen. Palveleehan tämä suunta myös takamaiden keskustalaisia.

Valtion kilpailutuksella tuloksena kalliit ja heikot palvelut

 

Havahduin aamun uutisiin, missä median lempipuuhaa vaikuttaa olevan junien myöhästelystä (ja huonosta palvelusta) uutisoiminen.
Aika harva tietää, että VR lähiliikenne on Euroopan täsmällisin junayhtiö.
Suomen rautatieliikenne on rankattu kokonaisuudessaan Euroopan 3:ksi, ja kun mukaan otetaan julkisen rahan tuki asukasta kohden, on Suomi kirkas ykkönen lyöden esimerkiksi Sveitsin.

Ohessa Boston Consultin Groupin laaja tutkimus aiheesta.

Radanvarsien kaupungit mukaan ratojen hankeyhtiöihin

Loppuviikosta saimme lopulta julkiseksi päätöksen Oy Suomen Rata Ab:n perustamisesta. Se, että asiasta ei voitu keskeneräisenä kertoa sai aikaan turhiakin huolia ja huhuja. Osa oli jo syyttämässä, että päärata on unohdettu ja edunvalvonta on pettänyt. Ei tietenkään ollut. Kaikille on ollut koko ajan selvää, että päärata on nimensä mukaisesti maamme päärata, mutta nyt tiesimme, että jopa yli 5 miljardin euron hanketta ei ole mahdollista toteuttaa valtion verovaroin budjetista vaan jättihanke pitää saada liikkeelle toista tietä. Tätä varten valmisteltiin ratojen hankeyhtiö.

Just married: AY-liike, EK ja EU-liittovaltio

Suomi on siitä harvinainen maa, että meillä on vasemmisto, joka tekeytyy vasemmistoksi vaalien alla, mutta on tosiasiassa suunnattoman ihastunut globalisti-isäntiinsä. Erityisesti vasemmisto ja AY-liike pitävät EU:sta, mikä on poikkeuksellista verrattuna monien maiden kansallismielisiin vasemmistolaisiin.

Vihrein vaihtoehto

Vihrein vaihtoehto Turusta saapui tänään Helsinkiin tunnin myöhässä, pääradan R:t puoli tuntia. Teknisiä vikoja. Ihmettelen paljonko yhteiskunnalle maksaa (kymmenien) tuhansien ihmisten seisottaminen junissa aamusta iltaan. Kiky -säästöt hupenevat muutamassa viikossa. Mutta VR:n ja Ratahallinnon ei tarvitse tehdä menetyksistä mitään kustannus-hyötyanalyysiä, saati sitten verrata raideliikenteen ja maantieliikenteen kustannuksia ja hyötyjä.

VR ei jää vapautuksen jalkoihin

Rautatielaki uudistuu, ja sen myötä rautateiden henkilöliikenne ollaan avaamassa kilpailulle. Se tarkoittaa, että jatkossa kansalaisella on valittavanaan useampia liikenneyhtiöitä junalla matkatessa. Uudistuksen tarkoituksena on, että kilpailu lisää liikennettä raiteilla ja laskee lippuhintoja asiakkaille. Niin kävi myös linja-autoliikenteen vapautuksessa.

Aito avioliitto -ideologian pakkosyöttöä junamatkaajille

Vantaan Hiekkaharjun juna-aseman lähettyville on asetettu kaikille junamatkaajille näkyvä Aito avioliitto -yhdistyksen isokokoinen juliste, jonka sanoma on transsukupuolisia loukkaava. Silminnäkijöiden mukaan samalla paikalla on aikaisemminkin ollut Aito avioliitto -yhdistyksen julisteita.

"MIKÄÄN laki ei voi tehdä ... miehistä naisia eikä naisista miehiä! AITOAVIOLIITTO.FI”, toteaa juliste.

Vihrein valinta

Viikko sitten vietimme suomalaisten ylikulutuspäivää. Ylikulutuspäivä tarkoittaa sitä, jolloin laskennallisesti olemme käyttäneet osuutemme maapallon uusiutuvista luonnonvaroista. Jos kaikki ihmiset eläisivät suomalaisten tavoin, tarvitsisimme 3,6 maapalloa kattamaan kestävästi luonnonvarojen tarve. Elämme kiistatta yli varojen monessakin mielessä.

VR on hyvää kansankapitalismia

VR tekee huipputulosta veronmaksajille. Tänään 15.3.2018 julkaistut talousluvut kertovat VR Groupin kannattavuuden jatkavan kasvuaan. Matkustajamäärät ovat kasvaneet 8 % ja konsernin liikevaihto kasvoi 5,5 % tuottaen liikevoittoa kaikissa toiminnoissa.

 

VR maksoi valtiolle toissa vuodelta osinkoa 90 miljoonaa euroa ja viime vuodelta määrä nousi sataan miljoonaan. Verot ja maksut mukaan lukien VR maksoi valtiolle viime vuonna 566,5 miljoonaa euroa. Kuinka moni veroparatiisiyhtiö tekee saman? Ei yksikään.

 

Ministeri Bernerin konsultoinnit

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) teetätti VR:n pilkkomis- ja kilpailuttamishankkeesta konsulttiselvityksiä. Selvitykset maksoivat 700 000 euroa.

 

Erittäin arvostettu Boston Consulting Group teki ammattitaitoisen ja kattavan selvityksen. Heidän selvityksensä johtopäätös oli, että Bernerin pilko ja kilpailuta -malli ei kannata, vaan se lisää kustannuksia.

 

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä